העברה נכס מקרקעין לבעלי המניות אגב פירוק החברה

העברת נכס מקרקעין אגב פירוק חברה מאפשר לרשום את בעל המניות בחברה כבעלים של נכס מקרקעין הרשום על שם החברה
העברת נכס אגב פירוק

העברת נכס מקרקעין מחברה לבעל המניות אגב פירוק החברה מאפשרת קבלת פטור ממס רכישה ופטור ממס שבח בתנאים מסוימים, במאמר זה יפורטו התנאים, הדרישות והוראות החוק הרלוונטיות להעברת בעלות בנכס מקרקעין מחברה לבעל המניות אגב פירוק.

החזקת נכס מקרקעין על ידי חברה:

בדומה ליחידים, גם חברה רשאית לרכוש נכס מקרקעין ולהירשם כבעלת הנכס, זאת משיקולים עסקיים ו/או מיסויים שונים.

פירוק חברה המחזיקה בנכסי מקרקעין:

בפירוק חברה מחסלים את החברה ומוחקים אותה מרישומי רשם החברות, זהו הליך משפטי המבוצע לרוב בסיוע של עו"ד מומחה לדיני חברות למול רשות התאגידים. עם פירוק החברה ומחיקת חובותיה, החברה חדלה מלהתקיים. עם זאת, במקרים בהם לחברה יש נכסי מקרקעי הרשומים על שם החברה, יש לבצע הליך נוסף הנקרא "העברת נכס מקרקעין אגב פירוק חברה", זהו הליך משפטי המחייב ידע בדיני מקרקעין, דיני מיסים, ניסיון בהתנהלות מול הטאבו ומול מיסוי מקרקעין ובמסגרתו מעבירים את הנכסים הרשומים על שם החברה לבעלות של בעלי המניות בחברה אגב פירוק החברה.

העברת נכס מקרקעין לבעל המניות אגב פירוק:

כאשר הוחלט על פירוק חברה המחזיקה בנכסי מקרקעין, יש לבצע הליך משלים הנקרא "העברה אגב פירוק", המאפשר להעביר את הבעלות בנכסי החברה לבעלי המניות בחברה. עם זאת, להעברת הבעלות בנכסי החברה לבעלי המנית יש התייחסות ספציפית בהוראות מיסוי מקרקעין הכוללות פטורים שונים שיכולים לחסוך הרבה כסף, ולכן וכדאי להתייעץ עם עו"ד מומחה למיסוי מקרקעין ודיני חברות טרם ביצוע הפעולה, אשר יכין בעבורכם את הסכם העברת הבעלות אגב פירוק וידווח את העסקה למיסוי מקרקעין. 

העברה אגב פירוק – הוראות מיסוי מקרקעין:

מבחינת מיסוי מקרקעין, קיימת התייחסות להעברה אגב פירוק הן מבחינת מס השבח של החברה שמעניקה את הנכס והן מבחינת מס הרכישה של בעל המניות שמקבל את הנכס, להלן יפורטו ההוראות הרלוונטיות בעניין זה.

יצוין, כי בכל מקרה מומלץ שלא להסתמך רק על הכתוב במדריך זה, אלא להתייעץ עם עו"ד מומחה למיסוי מקרקעין ודיני חברות בכל מקרה של העברה אגב פירוק.

מס שבח – לחברה שבפירוק:

סעיף 71 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג – 1963 קובע פטור ממס שבח, בהעברת מקרקעין, לבעלי מניות אגב פירוק, בתנאים הבאים:

  1. המכירה או הפעולה באיגוד נעשו אגב פירוק האיגוד המתפרק, בעניין זה יודגש כי העברת הבעלות במקרקעין תתבצע בזמן פירוק החברה.
  2. לא שולמה תמורה בעד הזכות;
  3. הזכויות במקרקעין הוקנו לבעלי המניות באיגוד המתפרק, לפי שיעור זכויותיהם באיגוד המתפרק;
  4. ייעוד הזכות במקרקעין לא שונה למלאי עיסקי בעת המכירה או הקניה, לפי הענין;
  5. בתקופה של 4 שנים, שקדמו ליום שבו הוחל בפירוק האיגוד המתפרק, לא היתה באיגוד המתפרק הקצאה מיטיבה, קרי, הקצאה, אחת או יותר, של זכויות באיגוד, (למעט הקצאה במועד התאגדותו של האיגוד), לבעלי זכויות באיגוד או למי שאינו בעל זכויות באיגוד, ובשל ההקצאה היה לבעל זכויות בו, אשר בעקבותיה שונו זכויותיהם של בעלי הזכויות באיגוד, כולם או חלקם, בשיעור של 10% או יותר;
  6. הזכות במקרקעין לא נרכשה בידי האיגוד, בתקופה של 4 שנים, שקדמו ליום שבו הוחל בפירוק האיגוד המתפרק.
 
בהתקיים כל התנאים שלעיל, בהעברת המניות מהחברה לבעל המניות לא תהיה חבות במס שבח.

 

מס רכישה – לבעל המניות שמקבל את נכס המקרקעין:

כדי לקבל פטור ממס רכישה יש לעמוד ב-3 התנאים המצטברים הבאים:

  1. ההעברה אגב פירוק זכאית לפטור ממס שבח לפי סעיף 71 לחוק, כמפורט לעיל.
  2. הזכות מועברת מהאיגוד ליחיד.
  3. הזכות הייתה בבעלות האיגוד לפני ה-27.7.1983.
 
אם לא עומדים באחד מ-3 התנאים, בעל המניות שקיבל את נכס המקרקעין אגב הפירוק יהיה חייב בתשלום מס רכישה לפי שווי הנכס בשומה העצמית שהוגשה למיסוי מקרקעין.

תשלום מע"מ:

בהעברה אגב פירוק אין חובת תשלום מע"מ.

לדוגמה:

כדי להמחיש את הוראות חוק מיסוי מקרקעין לעניין העברה אגב פירוק ניקח לדוגמה חברה המחזיקה נכס מקרקעין בתל אביב, הנכס נרכש בשנת 1990, מה יהיו משמעויות המס במקרה זה:

א. החברה פטורה ממס שבח, אם היא עומדת בתנאים שבסעיף 71 לחוק מיסוי מקרקעין.

ב. בעל המניות חייב במס רכישה לפי השומה העצמית.

ג. אין חובת תשלום מע"מ.

לסיכום:

העברת בעלות בנכס מקרקעין אגב פירוק חברה הוא אירוע מס מורכב הכולל חריגים רבים ומחייב בחינה מדוקדקת באמצעות עו"ד מומחה למיסוי מקרקעין ודיני חברות.

למשרדנו ניסיון עשיר בייצוג לקוחות בעסקאות מסוג "העברה אגב פירוק" הכולל כתיבת הסכם העברה, ייצוג מול מיסוי מקרקעין והשלמת העברת הבעלות בנכס המקרקעין על שם בעל המניות מקבל ההעברה.

אם ברצונכם לקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין מומחה למיסוי מקרקעין ודיני חברות בעניין העברה אגב פירוק, צרו קשר עם המשרד בטלפון 09-7665531 ותקבלו מענה מהיר ומקצועי מעורך דין עוד היום.

שאלות ותשובות
המשרד נמצא בנתניה, ברחוב יהודה לוי במרכז העיר.
המשרד מקפיד על זמינות, שעות הפעילות של המשרד הן בין הימים א' – ה' בשעות 8:00 עד 20:00.
דבר ראשון לנשום עמוק, ולהירגע. מרגע הגשת התביעה ועד פסק הדין יכול לעבור זמן רב במהלכו דברים יכולים להשתנות, ולעיתים בית המשפט ישתכנע כי הצדק איתכם. עם זאת, יש לפנות במהירות האפשרית לעו"ד בעל ניסיון בייצוג בפני בית משפט לצורך הגשת כתב הגנה בהקדם ושמירה על זכויותיכם.
מזל טוב! שלב חיפוש הדירה הוא ארוך ומייגע, ומציאת דירה התואמת את צרכיכם מהווה שלב משמעותי בדרך לסופו, אך זהו לא סוף המסע.

עם מציאת הדירה, יש לפנות לעו"ד המתמחה במקרקעין שיבצע עבורכם את הבדיקות המשפטיות הנדרשות לצורך זיהוי הנכס, בחינתו המשפטית, התאמתו לרישומים, בדיקת ההיתכנות לקבלת משכנתא בעבורו ואפשרות השלמת העסקה ברישום על שמכם. בנוסף, עורך הדין ינסח בעבורכם את הסכם רכישת הדירה וידווח את העסקה לרשויות המס כנדרש. למשרדנו ניסיון רב בייצוג קונים ומוכרים בעסקאות מקרקעין, מכל הסוגים ובכל רחבי הארץ. פנו אלינו עוד היום ונשמח לסייע.
דניאל שגב - משרד עורכי דין בנתניה
עורך דין - דניאל שגב
עורך דין דניאל שגב, בוגר תואר ראשון במשפטים של האוניברסיטה העברית (בהצטיינות), בעל ניסיון רב בייצוג לקוחות בכל תחומי המומחיות של המשרד: עסקאות מכר יד שניה, רכישת דירה מקבלן, התחדשות עירונית, מיסוי מקרקעין, מסחרי, ליטיגציה (ייצוג בבתי משפט), צוואות וירושות וייפוי כח מתמשך.
מאמרים נוספים
קודם
הבא
שיחת ייעוץ ראשונית עם עורך דין ללא עלות