רישום בית משותף – המדריך לרישום בעלות בטאבו

רישום בית משותף הוא הליך מורכב המבטיח רישום מדויק של הנכס בטאבו
עורך דין לסכסוך שכנים

רישום בית משותף הוא הליך מורכב המבטיח רישום מדויק של הנכס בטאבו.

מה זה בית משותף?

לפי סעיף 52 לחוק המקרקעין, בית משותף הוא בית שיש בו 2 דירות או יותר שנרשם בפנקס הבתים המשותפים.

יש חשיבות לרישום בניין המכיל מספר דירות כבית משותף בטאבו, ואלה הסיבות:

  1. זיהוי הדירה: רישום הבניין בטאבו כבית משותף מייצר זיהוי מפורט של הדירה באופן התואם את תשריט הבניין, וכך, קיימת וודאות מה גבולות הדירה ומה ההצמדות השייכות לאותה דירה.
  2. קבלת משכנתא: לצורך קבלת משכנתא למימון רכישת דירה, נדרש כי שמאי מטעם הבנק הממשכן יבקר בדירה ויאשר כי הדירה תואמת את זכויות הבעלות של מוכר הדירה. אם הדירה רשומה בטאבו כחלק מבית משותף, בדיקת השמאי תהיה קלה יותר והבנק יאפשר לרוכש הדירה לקבל משכנתא מהר יותר.
  3. מחיר הדירה: קשיים בזיהוי הדירה ובקבלת מימון בנקאי לרכישת הדירה משפיעים על שווי הדירה. באופן זה, דירה שאינה רשומה בטאבו כבית משותף עלולה להיות מוערכת בפחות משוויה האמיתי בשל הקשיים המשפטיים והמימוניים הנלווים לה.

 

יצוין, כי למרות שדירה אינה רשומה בטאבו כבית משותף ניתן לבצע בה עסקת מכר או לקחת בעבורה משכנתא, אך הדבר מחייב ליווי של עו"ד הבקיא בתחום המקרקעין. 

בדיקת רישום בית משותף

ברוב המקרים ניתן לבדוק האם נרשם בית משותף באמצעות הפקת נסח טאבו בעלות של 16 ש"ח (מעודכן לשנת 2023), לצורך כך יש גוש וחלקה של הנכס אותו מעוניינים לבדוק (לרוב, פרטים אלה נמצאים בשובר הארנונה או בהסכם רכישת הדירה), בקישור הזה:
קישור להפקת נסח טאבו.

הליך רישום בית משותף
כיצד רושמים בית משותף?

רישום בית משותף הוא הליך בירוקרטי המתבצע בפני המפקחת על רישום המקרקעין באמצעות הגשת סט מסמכים הקבוע בחוק:

  1. טופס בקשה לרישום בית משותף.
  2. תשריט בית משותף שנערך ב-6 החודשים הקודמים להגשת הבקשה.
  3. תקנון בית משותף.
  4. צו רישום בית משותף.
  5. אישור עירייה לרישום בית משותף.
  6. אגרה לרישום בית משותף לפי מס' היחידות בבית המשותף.

עם הגשת כל המסמכים, יועבר התיק לבדיקה של המפקחת על רישום המקרקעין. רק לאחר שתעבור המפקחת על כל המסמכים, תוודא שמולאו כנדרש וכי תקנון הבית המשותף תואם את הוראות החוק, תאשר המפקחת את רישום הבניין כבית משותף בטאבו.

 

כמה עולה רישום בית משותף בטאבו?

שכר הטרחה הנדרש בעבור רישום בית משותף משתנה בין בניין לבניין ומתומחר בהתאם למס' היחידות בבניין, למורכבות הרישום ולהיקף העבודה הנדרשת ומחושב כתשלום קבוע בעבור כל יחידה בבית המשותף, על כך יש להוסיף את  האגרה אותה יש לשלם ללשכת רישום המקרקעין בעבור פעולת הרישום בסך של כ- 150 ש"ח בעבור כל יחידה בבית המשותף וכן תשלום בעבור הכנת תשריטים של הבית המשותף בסך מוערך של כ- 6,000 ש"ח. 

יצוין כי הסכומים הנקובים יכולים להשתנות ממקרה למקרה כתלות בהיקף היחידות בבית המשותף ובמורכבות הרישום הנדרש. 

עורך דין לרישום בית משותף:

את רישום הבית המשותף מומלץ לבצע באמצעות עורך דין הבקיא בדיני המקרקעין ובהנחיות הטאבו, כדי לאפשר רישום יעיל, מדויק ונכון.

בנוסף, החל משנת 2023 באפשרות עורכי הדין להגיש את בקשת רישום הבית המשותף באופן מקוון וכך לעקוב אחר התקדמות הרישום באופן יעיל ומיידי ולהשלים את רישום הבית המשותף בהקדם.

כמה זמן צריך כדי לרשום בית משותף?

תהליך רישום הבית המשותף לוקח זמן, אך הוא הכרחי לצורך שמירת זכויות בעלי היחידות בבניין, ולכן המחוקק קבע מסגרת זמנים מחייבת לצורך השלמת רישום הבית המשותף.

על היזם מוכר הדירות חלה חובה להשלים את רישום הבית המשותף בתוך 12 חודשים מיום שנמסרה הדירה החדשה לקונה, זאת בהתאם להוראות סעיף 6(ב)א.2 לחוק המכר (דירות):

"…לגרום לרישום הבית בפנקס בתים משותפים לא יאוחר מתום שנה ממועד רישום בפנקסי המקרקעין של החלוקה והאיחוד של הקרקע כאמור בפסקה (1) או ממועד העמדת הדירה לרשות הקונה, לפי המאוחר."

עם זאת, חשוב לשים לב כי רישום בית משותף אינו סיום התהליך, אלא לאחר רישום הבית המשותף נדרש כל בעל דירה לוודא כי הוא נרשם כבעלים של הדירה בטאבו, ולצורך כך עומדים ליזם 6 חודשים נוספים להשלמת רישום בעלות רוכשי הדירות בטאבו, כמפורט בסעיף 6(ב)א.3 לחוק המכר (דירות):

"לגרום לרישום זכויות הקונה בדירה בפנקס בתים משותפים לא יאוחר מתום שישה חודשים ממועד רישום הבית בפנקס הבתים המשותפים או ממועד העמדת הדירה לרשות הקונה, לפי המאוחר"

לעיון בהוראות חוק המכר (דירות) לחץ כאן.

צור קשר

למשרדנו ניסיון עשיר ברישום בתים משותפים בלשכות המקרקעין השונות, אם ברצונכם לרשום בית משותף באפשרותכם לפנות אלינו לצורך קבלת הצעת מחיר מפורטת לרישום בית משותף בטלפון מס' 09-7665531.

שאלות ותשובות

רישום בית משותף הוא הליך בירוקרטי המתבצע בפני המפקחת על רישום המקרקעין באמצעות הגשת סט מסמכים הקבוע בחוק:

  1. טופס בקשה לרישום בית משותף.
  2. תשריט בית משותף שנערך ב-6 החודשים הקודמים להגשת הבקשה.
  3. תקנון בית משותף.
  4. צו רישום בית משותף.
  5. אישור עירייה לרישום בית משותף.
  6. אגרה לרישום בית משותף לפי מס' היחידות בבית המשותף.

עם הגשת כל המסמכים, יועבר התיק לבדיקה של המפקחת על רישום המקרקעין.

רק לאחר שתעבור המפקחת על כל המסמכים, תוודא שמולאו כנדרש וכי תקנון הבית המשותף תואם את הוראות החוק, תאשר המפקחת את רישום הבניין כבית משותף בטאבו.

שכר הטרחה הנדרש בעבור רישום בית משותף משתנה בין בניין לבניין ומתומחר בהתאם למס' היחידות בבניין, למורכבות הרישום ולהיקף העבודה הנדרשת.

מומלץ להיעזר בעורך דין הבקיא בדיני המקרקעין ובהנחיות הטאבו לצורך רישום הבית המשותף ביעילות.

מזל טוב! שלב חיפוש הדירה הוא ארוך ומייגע, ומציאת דירה התואמת את צרכיכם מהווה שלב משמעותי בדרך לסופו, אך זהו לא סוף המסע.

עם מציאת הדירה, יש לפנות לעו"ד המתמחה במקרקעין שיבצע עבורכם את הבדיקות המשפטיות הנדרשות לצורך זיהוי הנכס, בחינתו המשפטית, התאמתו לרישומים, בדיקת ההיתכנות לקבלת משכנתא בעבורו ואפשרות השלמת העסקה ברישום על שמכם. בנוסף, עורך הדין ינסח בעבורכם את הסכם רכישת הדירה וידווח את העסקה לרשויות המס כנדרש. למשרדנו ניסיון רב בייצוג קונים ומוכרים בעסקאות מקרקעין, מכל הסוגים ובכל רחבי הארץ. פנו אלינו עוד היום ונשמח לסייע.
דניאל שגב - משרד עורכי דין בנתניה
עורך דין - דניאל שגב
עורך דין דניאל שגב, בוגר תואר ראשון במשפטים של האוניברסיטה העברית (בהצטיינות), בעל ניסיון רב בייצוג לקוחות בכל תחומי המומחיות של המשרד: עסקאות מכר יד שניה, רכישת דירה מקבלן, התחדשות עירונית, מיסוי מקרקעין, מסחרי, ליטיגציה (ייצוג בבתי משפט), צוואות וירושות וייפוי כח מתמשך.
מאמרים נוספים
קודם
הבא
שיחת ייעוץ ראשונית עם עורך דין ללא עלות